Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies. Meer informatie
Home > Alle artikels > Strategie tegen ongezonde tussendoortjes

Strategie tegen ongezonde tussendoortjes

Terug
Abundance 1868573 960 720

Stress, dieet, onevenwichtige voeding, te druk tijdschema of eenvoudigweg snoeplust. De redenen die ons ertoe aanzetten om een ongezond tussendoortje te eten, zijn talrijk. We geven u enkele tips om te weerstaan aan de onweerstaanbare zin om op eender welk moment alles te eten.

Maar waarom heb ik toch honger?

Honger en verzadiging zijn het resultaat van complexe psychologische processen. Gehoorzamend aan specifieke signalen duikt het hongergevoel op en creëert het de nood om voedsel tot zich te nemen. Naarmate het voedsel wordt opgenomen, installeert zich een gevoel van verzadiging. De maaltijd wordt stopgezet en het hongergevoel is weg. Het evenwicht tussen honger, die de eetlust stimuleert, en de consumptie van voeding, die de eetlust stilt en verzadiging veroorzaakt, wordt gecontroleerd door het centrale zenuwstelsel. De signalen van verzadiging hebben invloed op de timing van de volgende maaltijd en eveneens op de hoeveelheid voedsel die tijdens een voorgaande maaltijd tot zich genomen werden. Men weet dat de verzadiging tussenkomt bij de energetische regulatie. De macronutriënten, de koolhydraten, de proteïnen en de lipiden zorgen ook voor signalen van verzadiging, die in intensiteit kunnen variëren. Het lijkt erop dat (vette) lipiden voor de minste verzadiging zorgen, gevolgd door koolhydraten (suiker) waarvan het effect gemiddeld is. Men heeft ontdekt dat proteïnen het best verzadigen.

Hoe kunnen we tussendoortjes beperken?

  • Splits de maaltijden duidelijk op: drie echte maaltijden en een (of twee) lichte maaltijd(en).
  • Kies voeding met een lage energetische densiteit (weinig calorieën in vergelijking met het gewicht van de voedingsstof) en met een grote voedingsdensiteit (goede verhouding tussen voedingsstoffen en de energetische waarde).

Het belang van een gezond tussendoortje

Het gebeurt vaak dat de zin om iets te knabbelen opsteekt in de loop van de namiddag. Op het moment dat het nog enkele uren wachten is op het avondmaal, maar dat het middagmaal al wel ver weg lijkt. Hoe kunnen we op dat moment het ergste voorkomen? Eenvoudigweg door te zorgen voor een uitgebalanceerd tussendoortje. Dat wil zeggen een voedzaam tussendoortje dat bij voorkeur gekauwd moet worden, met een vaste consistentie en rijk aan proteïnen. Het tussendoortje kan worden gekozen uit een van de drie voedingsfamilies die bijdragen tot een uitgebalanceerde voeding: fruit, zuivelproducten en voedingsstoffen rijk aan zetmeel. Zo is er geen enkele reden meer om een chocoladereep te verorberen, vergezeld van een frisdrank. Kies in plaats daarvan voor een stuk fruit, een yoghurt, plattekaas of een boterham.

Goede raad om niet te kraken!

  1. Eet wanneer u honger hebt en niet uit zin en gewoonte of als antwoord op stress.
  2. Neem de tijd om rustig te eten en kauw voldoende!
  3. Waak over de hoeveelheden die u op uw bord legt.
  4. Vermijd onnodige calorieën (voeding en drank rijk aan suiker, vetten en zout).
  5. Eet gezond: fruit en groenten, droog fruit, yoghurt en granenbrood zijn uw bondgenoten.
  6. Neem één of twee gezonde tussendoortjes per dag.

 

Uit “De Patiëntenkrant” Nr. 23


Artikel geschreven door Viva santé
Meer artikels lezen

Contact ons